lørdag 9. februar 2013

Sola skinner og jeg sitter inne

Det er perfekt lørdagsvær og jeg sitter inne i pysjen. Jeg skulle gjerne tatt på meg joggeskoene og ta den runden i skogen jeg har drømt om å kunne jogge en stund, siden jeg fant ut det ikke er skiløype der, eller ta på meg skiskoene og komme meg ut i løypene. Sosiale medier er fulle av folk som er ute og koser seg i sola, det er bilder av skiløyper, snø og sol.

Tilbakefall virker verre jo friskere jeg blir. Jeg glemmer meg og tror jeg er nesten helt frisk, og så plutselig - bang, rett i veggen. Selvfølgelig er det ikke så plutselig som jeg vil tro. Jeg er ikke så uskyldig som jeg vil late som. Det er egentlig veldig forutsigbart, så lenge man tenker over alt man har gjort. Og det er ikke så lett å gjøre, for det er ikke sikkert man tenker over at de tingene som har forårsaket smellen er belastende. Jeg sitter her med gelébein fordi jeg har hatt mer stress denne uka. Jeg har nesten ikke gjort noe, men jeg har stresset. Jeg lot være å trene denne uka fordi jeg visste at stress gjør meg syk, men det hjalp ikke nok. Så da blir det ikke noe jogging i dag. Håper det blir en liten gåtur.

Jeg fikk et råd fra psykologen, som er veldig godt, så jeg har så klart ikke begynt å følge det enda. Det er vanskelig å snu hvordan jeg tenker og handler, selv om jeg vet hva som vil gjøre meg friskere. Å se hva jeg gjør som gjør meg dårligere. Planlegge. Gi meg selv ros. Tenke bra ting om meg selv, i stedet for automatisk å snu alt til det negative, fordi ingenting er bra nok. Uansett, rådet fra psykologen var: Skriv ned det du gjør. Sånn at når du får tilbakefall kan du se i kalenderen at "i går dro jeg og handla etter jobb i stedet for å hvile, og dagen før det jogga jeg, og dagen før det traff jeg en venninne på café, okei, det var ikke så rart at jeg fikk tilbakefall". Og kanskje klarer du til og med å se galskapen i det du planlegger å gjøre før tilbakefallet kommer. "Skitur i morra? Okei, da slapper jeg av i dag, i stedet for å dra og besøke den venninna som egentlig bare sliter meg ut".

Et annet godt råd er å bli bevisst på hvordan du tenker. "Joda, jeg bakte kake og ryddet her, men jeg orket ikke å vaske badet". "Sjefen skrøt av hvordan jeg løste den oppgaven, men han la ikke merke til at jeg gjorde en liten feil akkurat her". "Jeg var frisk nok til å jogge en liten tur i dag, men folk jogget forbi meg hele tida." Nei, nei, nei. "Jeg hadde nok energi til både å bake kake og rydde! Det hadde aldri gått for et år siden". "Sjefen skrøt av meg. Jeg er jammen flink!" "Jeg var frisk nok til å jogge en liten tur i dag, og smart nok til ikke å presse meg så hardt at jeg blir syk av det. Wow, jeg har virkelig forbedret meg." Sånn skal vi tenke, uansett. Er du kjempedårlig, så skryt av deg selv fordi du klarer å hvile. Å slappe av er veldig vanskelig for oss som er koblet slik vi er, med konstant dårlig samvittighet for alt vi ikke får gjort, fordi det som er "bra nok" på vår skala er ikke mulig å leve opp til. Er du endelig frisk nok til å kjøre og besøke noen, gå en tur, se en hel film og få med deg handlinga, eller klarer du å la være å gjøre noe fordi du forstår at det vil gjøre deg sykere? Kjempebra! Det skal du ha skryt for.

Hva skjer når du blir nervøs for noe eller ikke klarer noe? Hvordan prater du til deg selv? Tenker du "pokker heller, dette må jeg da klare, det klarte jeg før!!", eller tenker du "det er ikke rart jeg blir nervøs for dette, det hadde alle blitt/jeg klarte ikke dette denne gangen, men jeg er likevel mye friskere enn for bare noen måneder siden". Hadde du pratet til kjæresten, barnet eller hunden din på samme måte som du prater til deg selv? Sier du "men hel**** heller, såpass må da en fireåring klare, er du helt tilbakestående??" til barnet ditt? Du gjør jo ikke det. Hvorfor er det greit å prate sånn til deg selv da? Det hjelper jo ikke. Et barn som ikke får til noe trenger ros og trøst. "I går klarte du det, du er kjempeflink. Det er helt greit at du ikke klarte det i dag, det er helt normalt å ikke få til alt hele tiden." Vi trenger ros og trøst vi også, selv om vi har blitt voksne.

Et problem jeg har er at jeg klarer ikke å gi meg selv ros og trøst uten å tenke "herregud, hvor patetisk er ikke jeg". Jeg sa det til psykologen her om dagen. "Før klarte jeg å få toppkarakter på bacheloroppgava, og nå sitter jeg her og skal skryte av å ha klart å ta pause på jobben, det føles patetisk". Hun svarte "Og hvor fikk det deg, det du gjorde før?" Da skjønte jeg det. Å presse seg hele veien til utbrentland er kanskje ikke det som bør være målet. For meg er det en mye større bragd å ta pauser.

Så nå skal jeg prøve å ikke stresse fordi klokka har blitt halv to og jeg sitter i pysjen, og prøve å gå ut og nyte sola og det fine været på en liten gåtur i stedet for en lang joggetur. Det gjør litt vondt, men vondt skal vondt fordrive, sa oldemor.

- Christiane

9 kommentarer:

  1. Fant dere via Google.. Fin og interessant blogg. Jeg er i utbrentland tror jeg. Holder hvertfall på å jobbe med aksepten. Men det tar tid. Lege og psykolog er rimelig tydelige. Og min familie og mine venner. Men ikke jeg enda!

    Linda

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren din! Bra du hvert fall ser at det kan være sant, siden du googler utbrenthet. Hvis legen og psykologen din sier at det er sånn, så er det nok dessverre sånn. Det eneste som nytter da, er å endre tankemønster slik at du ikke ender opp utbrent igjen. Heldigvis har du både lege og psykolog som tar kroppen din sine signaler på alvor! Lykke til med både aksept og bedring.

    - Christiane

    SvarSlett
  3. Ja, nettverket rundt meg kaller me superwoman og alt der er og en venninne sa hun forstod at jeg har problemer med å akseptere. For dette er jo ikke MEG! Jeg har nå vært borte fra jobb 100 % i fem uker.. Noen uker til og så håper jeg å kunne gå hvertfall delvis tilbake. Psykologen mener jeg kanskje bør roe helt ned i livet mitt, jobbe 50 og være sykm 50 i et år, hvis nødvendig. Det ga meg paddesjokk, jeg er vel ikke så syk! Jeg føler jeg misbruker systemet, at jeg burde burde og burde alt mulig... Sliter voldsomt m å koble av, slappe av og slutte tenke.. Føler jeg er bedre nå enn for noen uker siden men er fortsatt veldig trett. Så jeg har vel godt av å hvile antar jeg.

    Linda

    SvarSlett
  4. Du er bekymret for å misbruke systemet, og det forstår jeg godt. Flinke Pikers mareritt er jo å være late snyltere. Og derfor er vi de siste som kommer til å være det også. Men hva er best for deg, for systemet og for familien din? Det er om du blir helt frisk og kan jobbe i mange år til. Hvordan kan du bli helt frisk? Ved å tillate deg selv å bli frisk - bruke den tida det tar, hvile, senke presset, ikke ha høyere krav til deg enn andre. Hvis en venninne av deg var sykmeldt, ville du tenkt "herregud, den snylteren får jammen se til å komme seg på jobb igjen!!" eller ville du unnet henne å bli frisk igjen?

    Sånn du holder på nå, med å stresse med å bli frisk, forte deg frisk, planlegge når du kan jobbe igjen - det er den beste måten å holde deg syk så lenge som mulig.

    Du er nødt til å se verdien i å hvile, slappe av, ikke være produktiv, og å se at DU har en verdi utenom prestasjonene dine. Hvis du er som meg har du problemer med å skille deg som person fra hva du gjør. Men du har verdi helt av deg selv, og du er faktisk verdt såpass at du fortjener å være frisk, ha det bra og slippe å bli utbrent igjen. Da må du lære deg å høre på hva kroppen din vil ha. Og akkurat nå er det hvile uten stress. Hvis du ikke blir sykere av å jobbe 50% om noen uker går det nok. Men hvis du ikke tåler det må du huske på at det er helt greit å trenge hvile. Det er menneskelig, det er et basisbehov. Om du må være helt sykmeldt noen måneder før du jobber 50% et år, hva er så forferdelig med det? Du får hente deg inn igjen, samtidig som du ikke mister alt det en jobb gir deg. Du får en kropp og et hode som fungerer igjen. Helsa er det viktigste du har. Jeg kommer nok til å holde meg på 50% en god stund til, før jeg øker sakte. 100% skal jeg nok ikke jobbe på noen år. Det tok meg lang tid å akseptere, jeg som helst vil ta en mastergrad mens jeg jobber 100% i tillegg. Men det jeg helst vil er å være frisk, og for å bli helt frisk og holde meg frisk må jeg høre på kroppen min.

    Du burde ingenting. Absolutt ingenting, det er det du burde gjøre masse av.

    - Christiane

    SvarSlett
  5. Hei.
    Jeg vil bare takke dere for en super blogg. Jeg har lest gjennom hele arkivet de siste ukene, og dere beskriver hverdagen som utbrent så bra! Jeg har selv omsider innsett at jeg er utbrent og sitter på venteliste i systemet, og det har vært veldig godt å lese at det fins håp om bedring. Selv om tårene har silt gjennom flere av innleggene deres mens jeg innser mer og mer av hva jeg har gjort mot meg selv gjennom alle disse årene.
    Jeg ønsker dere alt godt for framtida og lykke til videre!
    Klem - KC.

    SvarSlett
  6. Hei. Må bare takke dere.
    Har vært sykmeldt siden aug.2012 av utbrenthet og det er ikke noe særlig. Vanskelig å måtte forsvare seg hele tiden for hvorfor man ikke er på jobb og ikke orker så mye mer. Det er vanskelig selv å godta at man går fra og være en som klarer alt til plutselig ingenting. Forstår nå etter å ha lest bloggen deres at dette krever tid og ikke minst at jeg selv tar en ny retning i livet.

    SvarSlett
  7. Hei. Har lest igjennom deler av bloggen, men ikke alt så jeg vet ikke om noen har skrevet om det jeg har tenkt å skrive. Men jeg kan kjenne meg igjen i mange av situasjonene og symptomene. Jeg gikk etter mye om og men til legen. Han tok en blodprøve som viste at stoffskiftet mitt var meget lavt. Jeg ble sendt videre for å ta ultralyd av skjoldbruskkjertelen. Det visste seg at denne ikke "gjorde jobben" sin lenger. Fikk Levaxin som gir de hormonene skjoldbruskkjertelen ikke lenger gir meg. Har også fjernet skjoldbruskkjertelen. Må gå på Levaxin resten av livet, men ting er nå "back in normal".
    For de som ikke har sjekket stoffskifte, kan dette være lurt, så får man iallefall et svar på om det har noe å gjøre med det eller ikke. Ikke alle leger som er like flinke på denne sykdommen som har mange likhetstrekk med ME, depresjon, utbrenthet.
    For mer informasjon vil et google søk på "lavt stoffskifte" gi mye informasjon. Håper dette kan være til hjelp for noen av dere.

    Mann 35

    SvarSlett
  8. Hei! Takk for kommentarene deres. Veldig fint å se at det vi skriver kan hjelpe andre. Og det er også fint å se at våre ord kan hjelpe folk å forstå hvordan de har utnyttet seg selv, slik at folk kan bli friske og holde seg friske :) Noe av det som er mest frustrerende er jo at man bare vil fortest mulig tilbake til det gamle livet, og så må man kanskje til slutt innse at det man har holdt på med i mange år ikke har vært i et helt sunt tempo. Jeg har nå forstått at jeg alltid har vært sånn - en "streber"! Det er vanskelig for meg å ikke alltid gjøre mer enn det som er forventet av meg, men jeg begynner å lære det nå.

    Og til Mann 35, det er absolutt et poeng å ta en blodprøve og få sjekket stoffskiftet, jernverdier, d-vitamin og b-vitamin. Jeg har også fått lavt stoffskifte, men jeg har en mistanke om at det kom pga det voldsomme presset jeg kjørte meg selv gjennom i så mange år. For det var mens jeg holdt på sånn at jeg fikk lavt stoffskifte, allergier, intoleranser, kjempedårlig immunforsvar... Akkurat som om kroppen skrudde av alt som ikke var helt nødvendig fordi jeg brukte så mye mer krefter enn jeg hadde. Uansett, det er godt å høre at levaxin hjalp deg så mye! Jeg merker ikke så mye forskjell. Jeg antar at jeg hadde blitt dårligere hvis jeg ikke hadde tatt det, men jeg føler meg ikke frisk. Stoffskiftet er så bra regulert som det kan få blitt, så det er ikke noe mer å gjøre med det. Jeg har vært hos spesialist på stoffskiftesykdommer og jeg har prøvd det meste med doseringer. Jeg føler meg nok bedre bare jeg blir helt frisk av utbrentheten :)

    - Christiane

    SvarSlett
  9. Hei, jeg heter Elizabeth McRooney. Jeg bor i Europa og er en veldig glad kvinne i dag? Jeg fortalte meg selv at enhver utlåner som kunne forandre livet mitt og min familie, vil jeg referere til alle som leter etter lån til dem. De ga meg og min familie lykke, jeg hadde behov for et lån på 250.000,00 Euro. For å starte opp i mitt liv ble jeg henvist til dette ærlige og gudfylte låneselskapet som hjalp meg med et lån på 250.000,00 Euro, de er faktisk GUD fryktelige mennesker, et anerkjent lånefirma.

    Jeg er veldig glad for å ha fått lånet mitt fra dem i forrige måned. Hvis du har behov for et lån, og du er 100% sikker på å betale tilbake lånet, vennligst kontakt dem og vennligst fortell dem at Elizabeth McRooney har adressert deg til dem. Kontakt via E_mail: {trustfundfinaceservice@gmail.com)

    SvarSlett