fredag 18. januar 2013

Spørsmålsrunde

I det siste har vi fått en del spørsmål i kommentarfeltet på postene våre, så vi tenkte å svare på dem i en egen post, for det blir mer oversiktlig. Hvis noen har flere spørsmål må dere bare skrive dem som kommentarer til denne posten, så skal vi svare så godt vi kan på dem. 

Eileen skrev:
"jeg har akkurat blitt sykemeldt på grunn av utbrenthet.
jeg er så sliten at jeg egentlig bare vil ligge på sofaen hele dagen, men det ikke er bra heller :)
hva fylte du dagene med? og hvordan gikk du fram for å bli frisk?"



Hvis du er så sliten at du ikke greier å gjøre noe uten å bli sykere av det kan det faktisk hende det er bra å ligge på sofaen hele dagen. De første månedene vi var syke, var det ikke mye vi gjorde. Hvis du gjør ting du egentlig ikke har energi til, vil du bare bryte deg ned ytterligere. Men så klart, hvis du merker at du blir friskere av å gjøre ting, så er jo det bare positivt. Du må nesten kjenne etter selv, hvor på utbrentskalaen kroppen din befinner seg akkurat nå. 

Hva jeg fylte dagene med... På dårlige dager var det mest sofa, avis, tekopper, tv, pledd og mørke. Eller sitte ute i sola, hvis det var vær til det. Jeg prøvde å finne noe å glede meg over selv på dager der alt føltes håpløst, som en god kopp te eller yndlingsprogrammet på tv.

På gode dager kunne det være en gåtur, lage middag, lese, en tur i stallen... Det å fylle tida gikk egentlig av seg selv. Vi har fått spørsmål som "hva gjør dere hele dagen?", men da vi var skikkelig dårlige var ikke det noen problemstilling, for det var lite vi orket å gjøre. Så da gikk bare dagene uten at vi egentlig gjorde noe som helst. 

Det jeg gjorde for å bli frisk var å få meg en bra psykolog og begynne å forstå hvordan angst og utbrenthet hang sammen, og så lærte jeg meg å kjenne etter på signalene til kroppen. Jeg hadde brukt så mange år på å ignorere det når kroppen var sliten at jeg til slutt fikk angst av alt kroppen tolka som noe som kunne gjøre meg sliten. Jobb eller studier ga meg angst, fordi kroppen hadde opplevd at det gjorde meg sykelig sliten. Så jeg ga kroppen tid. Mye tid, mye hvile. Det var slitsomt, fordi jeg aldri hadde tatt pause på den måten før. Så jeg sleit mye med dårlig samvittighet - i en lang periode turte jeg nesten ikke gå på butikken i vanlig arbeidstid, fordi jeg følte alle ville skjønne at jeg ikke jobbet. Men når jeg aksepterte at kroppen min trengte pause nå, gikk det bedre. Man må bare ta tida til hjelp. Og så når man blir frisk nok, kan man begynne å gjøre ting. Gradvis. 

Så det korte svaret på hva jeg gjorde er: Hvile. Mye. Og så sakte og gradvis bygge opp kroppen igjen, fra korte gåturer til lange joggeturer. Men ikke før man faktisk tåler det, og ikke merker ettervirkninger av aktivitet. Hvis du begynner å trene før du tåler det, vil du bare gi kroppen enda flere belastninger den må prøve å komme seg etter.


Og så spurte MA oss:

"Jeg kjenner også at jeg får angst av masse folk, spesielt hvor det er mye støy, kjøpesenter, kaffe etc. Kroppen min er veldig sårbar for stress. Alt slår ut i uro/angst. Spesielt også med tanken: blir jeg frisk noen gang? Kan jeg begynne å jobbe igjen en gang? Min største frykt er å ikke bli "normal" slik jeg var. Angsten er verst. Noe dere kjenner dere igjen i?!"

Ja! Det var som om folkemengder gjorde vondt. Det var fælt å være på t-bana, selv om jeg aldri har hatt sosial angst. Spesielt bråk, som ungdomsskoleelever eller barnehageklasser, gjorde en t-bane-tur helt uutholdelig. Det med støy løste jeg med å hvert fall velge type støy selv - jeg hadde alltid med meg ipod når jeg skulle steder med mye folk, så kunne jeg stenge dem ute. Det med stress kjenner jeg også veldig igjen. Det å ha planer var helt forferdelig - da jeg var dårligst var noe så lite som å skulle vaske klær eller handle middag en såpass stor plan at jeg ble stressa av det. Psykologen min hjalp meg til å finne ut hva jeg ikke fikk angst av, og for meg var det ting som skjedde i øyeblikket. Hvis jeg befant meg i en situasjon, f.eks. å ha låst meg inne på badet eller ikke fant fram til et sted jeg skulle til, så gikk det fint. Men hvis jeg hadde visst dagen før at i morgen kommer jeg til å rote meg bort når jeg skal kjøre et sted, da hadde jeg blitt stressa. Så jeg prøvde å ha minst mulig planer. Hvis jeg skulle finne på noe med venner prøvde jeg å avtale det samme dag, for eksempel. 

Jeg er også fortsatt redd for å aldri bli normal igjen. Men når du blir friskere skjer forhåpentligvis det samme med deg som med meg - at når du får mer ut av livet igjen blir ikke de tankene like viktige lenger. Ja, jeg er fortsatt redd, men ikke på langt nær like mye. Før var målet å bli fortest mulig frisk så jeg kunne begynne å presse kroppen igjen, jobbe 100% og endelig begynne på karrieren. Nå er målet selvfølgelig fortsatt å bli helt frisk, men jeg er mye mer tilfreds nå som jeg tross alt klarer å gjøre ting som gir meg glede, som å være sosial, trene eller være rundt dyr. Nå som livet føles mer meningsfylt klarer jeg å ta det mer med ro. Jeg vet at jeg en gang kommer til å klare å jobbe 100%, og jeg vet at jeg ikke trenger å ha det så travelt. Dessuten, hvis jeg får en 50% jobb vil jeg få mye mer penger enn jeg får av Nav nå!


Utbrent dame spør oss om vi noen gang får tilbakeskritt. Ja, det er helt normalt! Det går bra i en periode, og så går det litt nedover igjen før det går bedre. I de dårlige periodene glemmer man de bra, og føler man kommer til å være syk bestandig. I de bra periodene blir man vant til å være bedre, slik at tilbakefallene føles helt grusomme. Psykologen min tegnet en kurve for meg som viste akkurat det der. Kurven for bedring går aldri helt rett til himmels, den går litt opp, litt ned igjen, litt mer opp, så går den kanskje rett i bakken før den sakte går opp igjen. Det går i rykk og napp, to steg frem, ett tilbake.


Tina spør om vi kjenner til noen leger som forstår utbrenthet, og det gjør vi i grunn ikke. Det eneste tipset jeg har er å få en psykolog som forstår utbrenthet, slik at du kan alliere deg med henne/ham. Da kan du si til legen din at du og psykologen har en plan for å få deg frisk, og at psykologen mener du trenger tid først. Du kan lese hva en psykolog sier om utbrenthet og nødvendigheten av å hvile her.  Den samme psykologen skriver på sine egne nettsider at "Utbrenthet kommer av FOR MYE AKTIVITET, hvor er da logikken med å "foreskrive" MER AKTIVITET?" Man har blitt syk av å gjøre for mye, og da hjelper det ikke å "bygge opp selvtilliten ved å jobbe", som legen din foreslår. Kanskje du kan printe ut noe informasjon om utbrenthet til legen din, eller finne noen gode argumenter for hvorfor du trenger hvile (som det med at man blir utbrent av å gjøre for mye, og da hjelper det ikke å gjøre enda mer). Du må nesten forklare legen hvilke symptomer du har og hvordan de slår ut. Det er dessverre mange som ikke forstår utbrenthet, og som tror man har ME når man er syk mer enn et par måneder, selv om de to sykdommene egentlig er veldig forskjellige, de bare har et par like symptomer. Eller de tror det dreier seg om kun angst. Angst hadde jeg i mange år, jeg bare ignorerte det. Hadde det bare vært angst, så hadde jeg jo jobbet likevel, det gjorde jeg jo før. Problemet er når man blir så sliten at man føler seg full, når man ikke har konsentrasjonsevne, er kvalm, svimmel eller ikke greier å se klart. Når det er normaltilstanden skal man jo ikke jobbe.


Til slutt vil jeg bare si at utbrenthet kan arte seg veldig forskjellig. Noen blir friske av to ukers sykmelding (jeg er ingen lege, men etter min mening har man ikke vært ordentlig utbrent hvis det er tilfellet), noen trenger 3-12 måneders sykmelding, andre trenger flere år på å komme seg igjen. Man har brukt lang tid på å ødelegge seg selv, og kroppen bruker lang tid på å bygge seg opp igjen, naturlig nok. Det viktigste er å finne sine egne tålegrenser og ikke tenke på hvor lang eller kort tid det tar for andre, eller hva andre forventer av en. Det var forventningspress som fikk deg syk i første omgang, ikke gå i den fella igjen. Det viktigste nå er å ta vare på kroppen og finne ut hva som skal til for at akkurat du skal bli frisk. Kanskje er det lange turer i skogen, eller 30% jobb, kanskje total hvile på sofaen noen måneder, opphold på rehabiliteringssenter, kanskje et par måneder på hytta, kanskje trenger du bare bytte jobb til en med klarere grenser mellom jobb og fritid, kanskje er du nesten frisk men trenger å ikke jobbe mer enn 70-80% et års tid til. Ikke tenk så mye på hva du skulle gjort, hva mannen din forventer av deg eller hva vennene dine gjør. Tenk på at nå skal du endelig være snill med deg selv. Det er faktisk det smarteste i lengden.

- Christiane

17 kommentarer:

  1. Takk for svar! Sliter med de periodene som jeg ikke er i form. Angst for å ikke å bli frisk, gråten i halsen..

    SvarSlett
  2. Det skjønner jeg veldig godt. Jeg har også perioder med angst, og det er så fælt. Jeg har det fint en periode, og så plutselig er jeg angstete en dag. For at jeg skal vente vekk de beste åra i livet, for at ingen arbeidsgiver skal ville ha meg osv. I tillegg til angst for angsten, for å ikke få sove, for småting jeg aldri ville engstet meg for før. Angst er ofte en del av utbrent-pakka, dessverre :( Det hjelper å skrive ned framskritt du har gjort, slik at du kan lese det i dårlige perioder, og huske at det faktisk går framover.

    - Christiane

    SvarSlett
  3. Ja! Det er godt å huske på at man gjør fremskritt i de verste periodene, selv om det er vanskelig! Jeg frykter at jeg skal bli verre når de dårlige periodene er der, men det er nok bare angsten som sier det. Det er utrolig vanskelig når man får angstbrillene på. Da blir alt så mye tyngre liksom. Jeg savner å ha energi til å trene og gå på kaffe med venner uten å ha angst fordi jeg blir så sliten av det. Jeg sier til meg selv at har du engang vert i balanse fysisk og psykisk, kommer du til å komme der igjen! Og det andre er at skilpadden kom først i mål!!

    Det virker som om situasjonen vår er prikk lik! Så jeg håper at jeg også kommer der dere er! Klem MA

    SvarSlett
  4. Hei !
    Jeg ville bare si tusen takk for at dere skriver denne bloggen. Jeg ble sykmeldt for utbrenthet høsten 2011. Gikk tilbake til 100% jobb etter to uker fordi hodet mitt ville det. Kroppen min fortalte meg de neste 8 månedene at den var stresset, redd og sliten, men jeg forstod ikke hvorfor og brukte all min mentale kapasitet på å klare jobb og hverdag.

    Midten av juni 2012 gikk det som det måtte gå. 100% sykmeldt. De første to månedene var vonde. Hadde ikke overskudd og følte ikke glede for noen ting. Hadde mistet alt håp og eksisterte meg gjennom dagene. I september klarte jeg endelig å føle på litt glede og etter det har det gått sakte fremover.

    I begynnelsen tenkte jeg det var om å gjøre å komme raskest mulig tilbake til jobb, "ta igjen det tapte" og vise at jeg var bra nok. Men kroppen motarbeidet meg, følte jeg. Jeg har aldri lyttet til den. Før nå! Gjennom bloggen deres fikk jeg ENDELIG lese noen som satte ord på akkurat hvordan jeg hadde det. Alt jeg ville og som jeg ikke kunne. Frustrasjonen over å ikke ha et brekt bein hvor jeg kunne få et behandlingsopplegg og "friskmelding" og ikke utbrent hvor ingen visste - aller minst jeg selv...Beskrielsen av tankefeltterapi og ordet "utladet" som sier så mye mer enn "utbrent". Beskrivelse av hvordan alt krever energi - enten det er fysisk eller kognitivt. Jeg trodde jeg var flink som trente hver dag (for det er allment kjent at det er supermedisin for ALT). Etter å ha lest bloggen deres har jeg kuttet ut trening og bare går turer de dagene jeg klarer det - og jeg føler meg mye bedre!

    Bøker jeg har lest er skrevet av mennesker som er ferdig med en utbrent-periode. Det ga innsikt og hjelp, men det gjør så veldig mye mer å lese beskrivelsen til noen som er midt oppi det.

    Så igjen, tusen tusen takk ! Håper dere vil skrive mer.
    Jeg jobber 50% og skal jobbe meg sakte opp til 100% - OM kroppen tillater det. Nå har jeg endelig lært å lytte til kroppen og ikke la hodet bestemme alt.
    Lykke til videre i deres herdag. Nyt fremskrittene !

    SvarSlett
  5. Tusen takk for den fine kommentaren din, du aner ikke hvor mye det betyr for oss - at det vi skriver betyr så mye for noen. Det var spesielt rørende at du har latt kroppen din hvile mer på grunn av det vi skrev. Jeg vet hvor utrolig vanskelig det er å la seg selv hvile når man er så vant til å være "flink" at det går helt automatisk. Men man er ikke "flink", det eneste man er flink til er å holde seg syk lengst mulig hvis man stresser seg selv på den måten. Selvfølgelig er det bra å trene, men ikke hvis kroppen ikke har noe å gi. jeg syns det er veldig rart at ikke alle automatisk tenker "åh, hun ble utbrent av å gjøre for mye, da kan det ikke hjelpe å fortsette å gjøre mye". Rådene man får er heller omvendt; opp og ut, gjør noe, du blir ikke friskere av å sitte her. Jo, kanskje "å sitte her" er akkurat det som trengs.

    Jeg har også problemer med å finne bøker som beskriver hvordan jeg føler meg og har følt meg. Det er bøker rettet til arbeidsgivere for å unngå å tape penger på sykmeldinger, eller bøker av folk som tror de vet mer enn de gjør. F.eks. bøkene til Benedicte Rasmussen (om utbrenthet) og Live Landmark (om ME, som jo så klart ikke er det samme, men resultatet for folk er ofte sykmelding med begge diagnoser).

    Benedicte skriver som om utbrenthet og depresjon er utbyttbare begreper. Jeg er ikke deprimert. Jeg har vært det en gang, så jeg vet hvordan det føles. Klart man kan bli deprimert av å være utbrent, men man blir ikke utbrent av å være deprimert. Man blir utbrent av å gjøre altfor mye over altfor lang tid. Av å ikke klare å skru av når man går fra jobb. Av å aldri gi seg selv lov til å hvile, fordi man ikke ser poenget med hvile.

    Så var det Live Landmark, da. Som kanskje hadde ME, eller kanskje var hun utbrent. Men da hun gikk på tredagserskurs for å lære seg å ignorere kroppens signaler (lightning process) kan hun ikke ha vært syk lenger. For de jeg kjenner med ME slutter ikke å få feber, infeksjoner eller muskelsmerter fordi de later som de ikke har det.

    Nå har jeg pratet meg bort, beklager. Dette er et tema som engasjerer meg så mye. Det er få ting som får meg så sint som mennesker som ikke aner hvordan vi har det og som foreslår at vi bare går på lightning process-kurs eller bare begynner å trene skikkelig hardt eller bare kommer oss opp og gjør noe eller bare kommer oss på jobb og slutter og klage eller bare... *sukk* Når sannheten er at vi som er utbrente har jobbet så hardt, mye hardere enn de med gode råd, for vi har klart å jobbe oss selv helt ut i grøfta. Nå er det på tide for oss å slutte å være så j**** flinke, og begynne å være smarte i stedet. Og å ta vare på den eneste kroppen vi har, det er smart.

    - Christiane

    SvarSlett
  6. Hei, Tina igjen her, TUSEN TAKK for at dere skriver denne bloggen! Det er som jeg skulle skrevet det sjøl, mye av det dere skriver. Min store frustrasjon er nettopp dette at ingen forstår utbrenthet. Min lege vil ha meg inn en gang i måneden. Hver måned gruer jeg meg mer og mer til legetimen. Et døgn på forhånd har jeg diare, og en uke etterpå intens hodepine. Når hodepinen forsvinner er det bare å begynne å gruew seg igjen, til neste legetime. Han sykmelder meg hver gang, men det skinner igjennom at han helst hadde sett at jeg begynte å bli bedre.

    Var hos legen i går igjen Han foreslo antidepressiva (Cipralex) ... What?!!! Jeg er ikke deprimert!!!??? Riktignok er jeg nedfor og av og til kanskje lettere deprimert, men deprimert har jeg vært før, da hadde jeg selvmordstanker og likte ikke livet. Dette er veldig veldig annerledes. Min opplevelse er at jeg er fysisk syk. Legen min insisterer på at det er panikkangst, og det er kanskje det, men jeg opplever det som en fysisk greie. Hadde symptomene bare oppstått ifbm. sosiale utfordringer, så hadde jeg trodd ham. Men det er ikke panikk-angst jeg får når jeg prøver å lage middag og 3-4 gryter blir for mye å holde styr på. Jeg er ikke REDD. Det blir bare for mange oppgaver å håndtere, og hjernen streiker.
    Jeg elsker å være med venninnene mine, så det er ikke PANIKK jeg opplever når jeg ikke klarer å følge med i samtalen fordi jeg er med 2 venninner i stedet for 1. Kroppen reagerer likt med panikk ja, men det er mer en ren fysisk greie, som å være FULL var faktisk en meget treffende beskrivelse, den må jeg prøve hos legen en gang :)

    SvarSlett
  7. Kanskje du skulle prøve å skrive ned det du vil si til legen? F.eks. det med at du opplever det fysisk og at du føler at hjernen streiker - enkle ting blir plutselig vanskelige. Så kan du enten gi legen brevet, eller hvert fall ha med deg en punktliste sånn at du får sagt det du skal si. Kanskje du burde bytte fastlege, hvis det er mulig? Har du psykolog? Hvis du får en uttalelse fra en psykolog som du kan gi til legen gir det deg forhåpentligvis mer troverdighet. Det er så vanskelig når man må kjempe for å bli trodd. Jeg brukte en del måneder på å få Nav til å skjønne at jeg faktisk var syk, så jeg vet litt om hvordan det er.

    Man blir ikke bedre før man lærer seg å slappe av og før man får mindre stress, det burde legen din forstå. Det er helt hårreisende at du må gå gjennom så mye ekstra stress hver måned. De som har jobbet så hardt at de har blitt syke av det vil uansett komme seg tilbake på jobb igjen så fort som overhodet mulig, så vi trenger ikke ekstra press.

    SvarSlett
  8. Tina igjen her, nå vil legen sende meg på 12-ukers kurs i regi av NAV (avklaring/aktivisering/tilbakeføringsopplegg) .... He he he .... Detta skal bli gøy. Jeg som må rett oppi soffan etter å ha levert vesla i bhg. Da synes jeg jeg har gjort en storinnsats.

    Hvorfor sender legen meg til psykpol når han gir blaffen i behandlerens forbud mot aktivitet? Jeg har sosionom, ikke psykolog, btw.

    Spøsrmål: Hvorfor er dere så sikre på at dere ikke har CFS/ME? Jeg har i helga tatt flere tester basert på ulike diagnostiske kriterier, og alle viser at jeg har CFS/ME. Og ved nærmere undersøkelser fant jeg ut at jeg ble sykmeldt 5 dager etter jeg tok vaksine (hep A+B booster). Det sies at ME etter vaksine kan sannsynliggjøres dersom symptomer inntreffer mellom 5 dager og 8 uker etter vaksinasjon.

    Jaja, jeg får sitte her i sofaen og glede meg til kurs! Take care <3

    SvarSlett
  9. Tina igjen her, måtte bare legge til en av legens slående kommentarer: "Det er på tide å komme seg ut av offer-mentaliteten."

    Eller hva hele to av mine venninner har sagt: "Jeg skjønner ikke at du klarer å være sykmeldt så lenge, jeg hadde aldri klart det, men jeg har vel en annen slags arbeidsmoral enn du......" NICE!

    SvarSlett
  10. Legen din virker som er litt for ivrig i tjenesten... Har du fått prata med ham ordentlig om hvordan du føler deg? Syns det er så rart at du skal sendes på kurs hvis han vet hvordan du føler deg og ikke fortsatt tror det "bare" er angst og depresjon. Han hadde aldri sagt til noen med f.eks. fibromyalgi at de skulle komme seg ut av offer-mentaliteten, så hvorfor er det så greit å si sånt til utbrente?

    Herregud... Vi fikk noen sånne kommentarer vi også. Type "hva GJØR dere hele dagen?", "dere må komme dere ut, hjelper ikke å sitte på sofaen", "trening gir energi" osv... Folk er uvitende, dessverre. Du får si at det er arbeidsmoralen din som gjorde at du ble sjuk, så at det nok stemmer at dere har forskjellig arbeidsmoral - du har mer av den ;)

    Jeg er sikker på at jeg ikke har hverken ME eller CFS (det jobbes med å skille de to) fordi jeg nesten ikke har noen av symptomene på det, bortsett fra fatigue. Jeg sjekka Canada-kriteriene, og heldigvis fyller jeg ikke kravene. Utbrenthet har mye bedre prognose enn ME. Jeg har venner med ME og har lest en del om det, så jeg er sikker på at det er utbrenthet jeg har. I tillegg skal det litt til å IKKE bli utbrent sånn som jeg kjørte meg over flere år. Det skulle i grunn bare mangle at jeg ble det... Men uansett, utbrenthet og ME er veldig forskjellig. Da jeg var veldig dårlig kunne jeg gå på butikken, føle meg svimmel og dårlig, bruke veldig lang tid fordi jeg ikke klarte å tenke ut noe å ha til middag, "slutte å virke" som jeg kaller det... Men jeg fikk ikke feber etterpå. Jeg får også etterreaksjoner av ting, men det er mer sånn at jeg er sliten, tung i kroppen og ikke klarer å tenke klart et par dager. De med ME kan få infeksjoner og forkjølelser, feber og sykdommer, ting som går på immunforsvaret, etter at de har overanstrengt seg. Jeg får ikke muskel- eller leddsmerter, jeg har ingen influensalignende symptomer, jeg har ikke muskelsvakhet (jeg blir sliten og tung i armer og bein, men ikke muskelsvakhet i den forstand), jeg har ikke fordøyelsesforstyrrelser, lysømfintlighet, hodepine, sår hals... Det eneste som er likt er slitenhet, aldri uthvilt, får ettervirkninger av å gjøre for mye, svekket hukommelse og konsentrasjonsevne.

    Håper du finner ut hva det er som feiler deg, enten det er ME eller utbrenthet!

    SvarSlett
  11. Jau.....er ennå ikke sikker på om jeg er utbrent eller har ME - håper jo på utbrent og bedring snart, men samtidig ser jeg at jeg fyller kriteriene for ME. Selv om jeg heller ikke får så mange forkjølelser lenger, det var mest da jeg var i arbeid. Men går likevel rundt med den evige influensa-lignende tilstanden som oppleves som svimmelhet, kvalme, kognitiv svikt ++ og hovedkriteriene for ME er jo nettopp fysisk/psykisk tretthet med forverring ved aktivitet. Alle tilleggssymtomene trenger ikke være tilstede, man kan ha noen, mens nestemann kan ha noen helt andre. Den viktigste grunnen til at jeg tror det er ME, er at jeg ble akutt syk bare noen dager etter vaksine.
    Men men.... håper som sagt det bare er utbrenthet, som jo gir bedre diagnose! Tina

    SvarSlett
  12. Tusen takk for belysning på dette !Mange fordommer ,synsing,meninger om hva man burde klare..man ser ikke syk ut,(de ser deg ikke når du ligger utslått,med null energi og det lille du klarer å mobilisere alle kreftene på er utifra ren stahet og vilje .Det er ikke bare å ta seg sammen..for kreftene er ikke der..og det kan vøre veldig deprimerende når hodet vil så mye og kroppen ikke vil/kan lystre..)Alle burde lese om dette :de som ikke har opplevd det selv,kan stoppe opp og lytte til kroppen og ta signalene den gir på alvor før det er for sent.det kan ta veldig lang tid å bygge seg opp igjen..Det finnes mange som presser seg for hardt ,kanskje med ulik motivasjon..ønsker å være best,ønsker å være god nok,ønsker å være perfekt(ka det no måtte bety)osv..men man blir ikke utbrent av å ha gjort ingenting!man blir utbrent fordi man er utslitt av å ha presset seg for langt,for lenge..en utslitt person er ikke en snylter,er ikke en som ikke vil!Og det har ikke noe med intelligens å gjøre at man ikke er i jobb!(du kunne jo i det minste ha jobbet på en cafe!!!skulle gjerne jobbet på cafe jeg..eller hatt en butikkjobb..når jeg har bygget kroppen min opp igjen og den er med på det hodet mitt vil skal jeg være flinkere til å lytte til kroppen og bruke det jeg kan og min energi til glede for meg selv og de som er rundt meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja å de hsr jo fått høre det fra sine foreldre. D er så mye press. Å jeg vil ikke være med på d lenger.d er jo vårt liv som vi ska fylle med de tingene vi elsker og som nærer oss. Så nå fremover ska jeg ta tak å leve d livet jeg elsker å vil ha. Å jeg ska kjøpe meg visionboard å lage alt jeg ønsker i mitt liv på d å d ska jeg leve. Håper du er med:)

      Slett
  13. Gud så fint. Jrg er utbrent hsr gått i forventnigspressfellen. Å jeg utsetter hele tiden. Etrer der ska jeg bli bra.er der enda .mekdte meh på et kurs for å komme over kjærlighetssorg å jeg er så slkten. I november er d eksamen å etter d så er det meg selv i fokus for resten av mitr liv.så redd for å ikke være go nok å blir dyttet på så mye som jeg sier ja til. For å være me å være noe.man trenger ikke gjøre noe. Man må ikke gjøre noe. Husker d når jeg var liten så satt jeg i ro så fikk jeg høre ska dukke jør no da. Å nå er jeg der... å den tanken ska vekk. Takk♡♡klem

    SvarSlett
  14. Jeg heter Dr Wilson Jones fra Irrua Specialist Hospital, jeg er spesialist i orgainstruksjon, og vi håndterer kjøp av organ fra menneske som ønsker å selge, hvis du er interessert i å selge din nyre. Ikke nøl med å komme tilbake til oss så vi kan det fortsette videre. Og dette er vår e-post hvis du er klar til å selge nyre.

    irruaspecialisthospital@gmail.com

    SvarSlett
  15. Hallo,

    Vi er her igjen for å kjøpe nyre for våre pasienter og de har avtalt å betale god sum penger til alle som ønsker å donere en nyre for å redde dem og så. Hvis du er interessert i å være en donor eller du vil redde et liv, Du skal skrive oss på e-posten nedenfor.

    Dette er en mulighet for at du skal være rik ok, vi forsikrer og garanterer deg 100% sikker transaksjon med oss, alt vil bli gjort i henhold til lovgivende nyredonorer.
    Så kast bort ikke mer tid, vennligst skriv oss på irruaspecialisthospital20@gmail.com

    Irrua-spesialistundervisningssykehus.

    SvarSlett
  16. Hei, jeg heter Elizabeth McRooney. Jeg bor i Europa og er en veldig glad kvinne i dag? Jeg fortalte meg selv at enhver utlåner som kunne forandre livet mitt og min familie, vil jeg referere til alle som leter etter lån til dem. De ga meg og min familie lykke, jeg hadde behov for et lån på 250.000,00 Euro. For å starte opp i mitt liv ble jeg henvist til dette ærlige og gudfylte låneselskapet som hjalp meg med et lån på 250.000,00 Euro, de er faktisk GUD fryktelige mennesker, et anerkjent lånefirma.

    Jeg er veldig glad for å ha fått lånet mitt fra dem i forrige måned. Hvis du har behov for et lån, og du er 100% sikker på å betale tilbake lånet, vennligst kontakt dem og vennligst fortell dem at Elizabeth McRooney har adressert deg til dem. Kontakt via E_mail: {trustfundfinaceservice@gmail.com)

    SvarSlett