onsdag 9. januar 2013

Det aller meste går over, utbrenthet også

Oi, nå er det lenge siden vi har vært her inne, og jammen har vi fått en del kommentarer selv om bloggen beklageligvis har vært rimelig død i det siste. Nå så jeg kommentaren fra en anonym som lurer på hvordan det går med oss, og om det går an å bli frisk. Og da må jeg bare gi deg en stor, god digital klem og si at selvfølgelig går det an å bli frisk! Ikke gi opp håpet. Er du noe i nærheten av hvordan jeg er, tenker du i disse baner: "Jeg føler meg ikke noe friskere enn i går, eller dagen før, eller uka før, hvordan skal jeg noen gang bli frisk, når det er så mye jeg ikke kan?" Men det aller meste går over, bare du gir det nok tid. Kanskje ser du ikke at du er friskere enn forrige måned, men hvis du fokuserer på det du kan og orker og sammenligner det med hvordan du var da du først ble syk, i stedet for alt du kunne og orket før du ble syk, ser du forhåpentligvis bedring. Gjør du ikke det enda, så er det bare fordi du fortsatt er i den fasen der kroppen er for syk til å takle noe særlig mer enn hvile. Da må du gi kroppen hvile. Det blir bedre! Det første året merket ikke jeg særlig forskjell heller. Men plutselig merket jeg at ting som før tok veldig lang tid å komme seg fra, som 17. mai eller julefeiring, nå tok mye kortere tid å bli friskere fra. I stedet for to uker gikk det to dager før jeg kunne gjøre noe annet enn...veldig mye ingenting.  Etter ett år med utbrenthet ble jeg egentlig bare sykere av å trene, men gjorde det likevel, fordi jeg tenkte at trening skal jo være så sunt. Ikke smart. Nå som det har gått to og et halvt år (herregud, så lenge allerede) kan jeg trene flere ganger i uka.

Grunnen til at det er så lite aktivitet på denne bloggen nå er rett og slett at vi har blitt såpass friske at vi glemmer den. Så det er i det minste en positiv grunn til det. Jeg føler meg litt som en [klisjé]håpets budbringer[/klisjé], når jeg kan si at ja, vi var veldig dårlige, og ja, nå er vi mye friskere. Begge to jobber 50%, riktignok innenfor Nav-systemet, men det er da noe. Angsten har også avtatt. Joda, det er fortsatt netter jeg har panikkangst klokka 2, og jeg syns fortsatt ting er skummelt, men herlighet for en forskjell det er. Da jeg først ble syk hadde jeg så mye angst at jeg ikke klarte å spise, og da jeg forsto jeg var syk (flere år etter) og endelig lot kroppen hvile fikk jeg angst av alt fra å gjøre husarbeid til å ta t-bana. Nå som kroppen min er friskere har angsten blitt mye mer håndterbar, og det har blitt mye mindre av den.

Jeg jobber med å komme meg ut i en ny praksisplass nå, en som er mye mer som en vanlig jobb. Det er selvfølgelig skummelt, men det er også noe annet der - jeg gleder meg faktisk. Hele prosessen med å finne en egnet arbeidsplass og å skulle begynne der i praksis, og ha kolleger som tenker på meg som "hun fra Nav", det er skummelt. Jeg føler jeg har noe å bevise, jeg er redd det ikke vil fungere, jeg er redd for å bli syk igjen... Men jeg har troen på at ting kommer til å ordne seg. Og dette er også begynnelsen på å kunne løsrive meg fra Nav og hele systemet. Jeg må innrømme at jeg drømmer om den dagen jeg har fast jobb, er økonomisk uavhengig og kan dra til Nav og vise alle fingeren. Ikke en drøm jeg skal sette ut i livet, men åh, så fin en dagdrøm. Ikke for det, enkelte unntak fins det virkelig i Nav-systemet også, og innimellom alle frustrasjonene har jeg fått veldig god hjelp av folk som er interessert i å gjøre en skikkelig jobb. Ikke skjønner jeg at de flinke folka orker å jobbe med så mange inkompetente kolleger, men jeg er virkelig glad de gjør det.

Selv om jeg fortsatt bare er 50% arbeidsfør, begynner jeg å føle meg mye mer normal igjen. Jeg har slått meg til ro med at det kommer til å ta en stund før jeg har like bra konsentrasjonsevne og hukommelse som jeg hadde før, og fokuserer mest på alt jeg kan gjøre nå, som jeg ikke hadde klart for bare et år siden. Jeg føler meg heldig, for utbrenthet går i de aller fleste tilfeller over, bare man hviler nok. Ikke alle har så bra prognoser som vi har. Jeg kan trene, se på tv, lese aviser, skrive bloggposter, jobbe 50%, gå på kino, møte venninner, høre på høy musikk. Hver og en av de tingene er mer enn jeg kunne da jeg hadde post kommotionelt syndrom etter en kraftig hjernerystelse for noen år siden. Og alle de tingene er mer enn mange kan gjøre, enten de har ME, MS, borreliose eller hva det måtte være.

Jeg skal bli helt frisk, og jeg har ikke tenkt å stresse kroppen min på veien. Hvis jeg klarer å ha en vanlig, fast 50%-stilling får jeg uansett høyere lønn enn det jeg får av Nav nå, og jeg greier meg jo nå også. 100% skal jeg hvert fall ikke jobbe på lenge, kanskje et par år eller noe. Jeg vil jobbe meg sakte opp til 100%, for jeg skal ikke bli syk igjen. Jeg har også gitt meg selv forbud mot å studere på noen år, selv om jeg gjerne skulle tatt en mastergrad, og ofte sitter på universitetsnettsider og drømmer meg bort. Det er ikke verdt det, for jeg vet hvordan jeg blir. "Bare et fag til, bare lese et kapittel til, jeg kan ikke se på tv nå, for jeg må lese, rekker ikke bli med på kafé..." Nei, sånn skal det ikke bli nå. Jeg skal ikke studere før jeg er sikker på at jeg klarer å la være å overdrive, og sånn er det med jobb også. Jeg skal ikke øke i jobbprosent før kroppen min takler arbeidsmengden, og før jeg klarer å tøyle meg selv, så jeg slipper å kræsje igjen. Nå skal jeg bare kose meg med alt jeg klarer nå, som ville vært utenkelig for to år siden.

- Christiane

8 kommentarer:

  1. Hei! Så kjekt å høre at dere er blitt bedre :)

    Jeg lurer på ett par ting:

    Hvordan la dere opp dagene når dere var dårlige?
    Hjalp det å besøke venner/familie eller gå en tur?

    Når dere sier det hjelper å hvile, vil d si ligge å slappe av på sofaen, se tv eller lese en bok?

    Hilsen MA.

    SvarSlett
  2. Det viktigste er å lære seg å høre på signalene fra kroppen, for forskjellige ting kan fungere for forskjellige folk. For meg personlig hjalp det absolutt ikke å besøke venner eller familie. Sosiale ting var (og er fortsatt) det som gjorde meg mest sliten, og etter å ha vært "på" noen timer var jeg utslitt når jeg kom hjem. Fryktelig deprimerende, siden jeg egentlig er veldig sosial av meg. De dagene jeg var dårligst ble det mest å ligge på sofaen. Lese litt, være litt på nettet, se litt på tv, prøve å kose meg med en kopp te og en avis - men også bare ligge på sofaen og hvile uten å gjøre noe. Da jeg var sykest sov jeg ca 11-12 timer hver natt og ca en time på ettermiddagen i tillegg. Det var det min kropp trengte. På det sykeste var det egentlig ikke snakk om å legge opp dagene, for jeg orket ingenting. Føltes som jeg bodde på sofaen. Orket ikke være sosial, ble sykere av å trene og ble utslitt av å gå noen kilometer. Så du må kjenne etter selv - hvis du føler en gåtur hjelper deg, så gjør det jo det. Hvis du blir utslitt etterpå og bare går fordi du føler du må, så er det for tidlig. Du skal hvert fall ikke ha dårlig samvittighet for å gjøre for lite, for det er det utbrente kropper trenger - å gjøre veldig mye ingenting. Å trene kan du gjøre når du ikke blir sykere av det. Da jeg begynte å prøve å trene ble jeg så sur da folk sa "du må trene for å få energi", for jeg ble bare sykere. Men nå kan jeg også få mer energi etter en joggetur :) Du må bare ta det gradvis. Hvis du merker at du tåler f.eks å gå 4 kilometer, men 5 gjør deg mer sliten etterpå eller dagen etter, så holder du deg på 4 kilometer en stund. Trening er nok veldig smart når vi har blitt friske nok til å tåle det. Det er veldig godt å klare å løpe til t-bana uten å bli helt utslitt av det, for eksempel. Så nå prøver jeg å bygge opp kroppen jeg brukte noen år på å bryte ned.

    Det jeg mener med å hvile er hovedsaklig "ordentlig" hvile - øynene igjen på sofaen en halvtimes tid, med pledd og hele pakka. Er jeg på jobb går jeg til en stille krok og tar en runde autogen trening (avslapningsøvelser), eller bare sitter og slapper av med øynene igjen fem-ti minutter. Tar jeg meg tid til å hvile litt innimellom, tåler jeg mye mer. Nå som jeg har blitt så mye bedre er det vanskelig, for det er jo så gøy å gjøre ting. Da kan jeg ende opp med å gjøre altfor mye, og så våkner jeg en dag og føler meg hungover uten å skjønne noen ting - før jeg tenker etter og finner ut at jeg har gjort veldig mye i det siste.

    God bedring, MA!

    - Christiane

    SvarSlett
  3. hei :)
    Så flott blogg :)
    jeg har akkurat blitt sykemeldt på grunn av utbrenthet.
    jeg er så sliten at jeg egentlig bare vil ligge på sofaen hele dagen, men det ikke er bra heller :)
    hva fylte du dagene med? og hvordan gikk du fram for å bli frisk?

    hilsen eilee

    SvarSlett
  4. Takk! Jeg kjenner også at jeg får angst av masse folk, spesielt hvor det er mye støy, kjøpesenter, kaffe etc. Kroppen min er veldig sårbar for stress. Alt slår ut i uro/angst. Spesielt også med tanken: blir jeg frisk noen gang? Kan jeg begynne å jobbe igjen en gang? Min største frykt er å ikke bli "normal" slik jeg var. Angsten er verst. Noe dere kjenner dere igjen i?!

    MA

    SvarSlett
  5. Hei. Var det slik at dere fikk tilbakeskritt av og til? At det gikk bedre i perioder. Men så plutselig kunne dere bare ligge på sofaen med en utrolig sliten kropp og masse uro innvendig?

    Godt å høre dere er kommet langt!
    Hilsen utbrent dame.

    SvarSlett
  6. Fantastisk bra blogg. Det virker som det er mye uvitenhet i helsevesenet om dette fenomenet utbrenthet. Tilogmed en professor i Sverige som står fram og hevder at utbrenthet er et påfunn av folk som vil ha sykmelding. Skummelt å lese. Legen min forstår heller ikke hva jeg står . Han sier jeg er deprimert, og at jeg snarest må bestemme meg for om jeg vil tilbake i gamlejobben, eller om jeg vil jobbe med noe annet. Han mener jeg må ut i jobb ( om enn redusert stilling ) snarest, slik at jeg får "bygd opp selvtilliten igjen" .......???!!!

    Riktig nok er skamfølelsen stor, skyldfølelsen likeså, men disse følelsene er bare bagateller ift. smerten jeg vil oppleve ved å presse meg tilbake på jobb.

    Kjenner dere til noen leger som forstår dette behovet for å gjøre mest mulig INGENTING, og kunne det isåfall vært en ide å bytte lege? Må til legen hver måned, og gruer meg som en HUND hver gang. Vondt å sitte å høre på legens monolog om kommunikasjonsteknikker og grensesetting.

    Tina

    SvarSlett
  7. Hei alle sammen og takk for en veldig bra blogg! Jeg kjenner meg veldig igjen og er på stedet hvil i sofaen. Men jeg har et symptom som jeg ikke leser andre steder. Jeg er vanvittig kvalm hele døgnet. Det er så intenst at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Ingenting hjelper. .. Noen som har noen råd?

    SvarSlett
  8. Hei, jeg heter Elizabeth McRooney. Jeg bor i Europa og er en veldig glad kvinne i dag? Jeg fortalte meg selv at enhver utlåner som kunne forandre livet mitt og min familie, vil jeg referere til alle som leter etter lån til dem. De ga meg og min familie lykke, jeg hadde behov for et lån på 250.000,00 Euro. For å starte opp i mitt liv ble jeg henvist til dette ærlige og gudfylte låneselskapet som hjalp meg med et lån på 250.000,00 Euro, de er faktisk GUD fryktelige mennesker, et anerkjent lånefirma.

    Jeg er veldig glad for å ha fått lånet mitt fra dem i forrige måned. Hvis du har behov for et lån, og du er 100% sikker på å betale tilbake lånet, vennligst kontakt dem og vennligst fortell dem at Elizabeth McRooney har adressert deg til dem. Kontakt via E_mail: {trustfundfinaceservice@gmail.com)

    SvarSlett