søndag 7. oktober 2012

Fysisk, kognitivt eller sosialt sliten ved utbrenthet?

Jeg har hatt fri fra jobb en uke, og det har gitt meg mye mer energi. I går var jeg på joggetur, og det var så godt å kjenne at kroppen virker. Jeg var (nesten) ikke redd for at kroppen ikke skulle tåle det, og jogget oppover bakker som var slitsomme å gå for ikke lenge siden. Jeg hadde en sånn flyt, jeg følte meg så frisk, jeg kunne bruke kroppen! Og da begynte jeg å reflektere en del over komponentene i utbrenthet, i hvert fall i min. Som jeg ser det, er det tre deler.

Det er det fysiske - skalaen som går fra å bli sliten av å gå til kjøkkenet, via å bli sliten dagen etter en gåtur og helt frem til å tåle en lang joggetur. Og der er jeg ganske frisk! Hvert fall hvis man ser på det fysiske isolert sett. For hvis jeg har hatt en hard dag sosialt og kognitivt dagen før, har jeg mindre å gå på fysisk. Det er fortsatt dager der jeg blir skjelven av å legge sammen klær.

Det er det kognitive - skalaen går fra å ikke klare å følge en samtale eller lett tv-underholdning, via å klare å følge med, men miste tråden, ord og tankerekker, helt frem til å klare å konsentrere seg en full arbeidsdag. Der er jeg ikke helt framme enda. Det svinger fra dag til dag, men jeg er mye bedre enn jeg var.

Den siste delen er det sosiale - skalaen går fra å bli sliten av korte samtaler og møter med andre mennesker, via å klare vennetreff eller filmkvelder til å klare å være "på" hele dagen på jobb og ha overskudd til venner og sosiale hobbyer. Den sosiale biten er den mest slitsomme og utmattende for meg, noe som er litt rart, i og med at jeg egentlig er sosial. Å treffe venner jeg er veldig glad i er så utrolig slitsomt at det nesten ikke er verdt det. Og det er veldig frustrerende, for jeg vil jo treffe dem! Nye bekjentskaper som kunne utviklet seg til vennskap blir aldri mer enn bekjentskaper, fordi jeg orker ikke enda flere mennesker å treffe og forholde meg til. Frustrerende er det også at jobb er en sosial arena. Vanligvis ville ikke det vært noe problem, jeg vil ikke ha en jobb der jeg er helt isolert, jeg vil jo være sosial på jobb. Men nå om dagen gjør det at den magiske 50%-grensa er enda vanskeligere å opprettholde. Hvis jeg kunne jobbet uten å treffe på et eneste menneske hele dagen, tror jeg nok jeg hadde klart å jobbe 50% uten å bli så sliten av det.

Men okei, utbrenthet (hvert fall min) består altså av tre komponenter som påvirker hverandre. For eksempel: Å konsentrere meg (som går under den kognitive delen av utbrenthet) kan jeg gjøre en god stund hvis jeg ikke har gjort noe som har vært for fysisk utmattende like før, og hvis ikke jeg må være sosial samtidig som jeg må konsentrere meg. Ikke en ønskesituasjon, men hvis man vet om det kan man kanskje tilrettelegge bedre. Jeg må altså isolere meg mer på jobb, be om å få sitte litt for meg selv. Hvis jeg skal være sosial må jeg prøve å ikke være så "på" hele tiden, ikke involvere meg like mye i samtalen til enhver tid. Hvis jeg skal trene bør jeg unngå å f.eks. trene med venner eller bli kjent med folk på treningssenteret (så dumt det enn virker å gå inn for å ikke bli kjent med folk), for å slippe å være sosial og fysisk aktiv samtidig.

I tillegg til at jeg ikke kan gjøre flere ting samtidig (sosialt og kognitivt, for eksempel), må jeg prøve å ikke gjøre så mye av alt på en dag. I dag skal vi i barnebursdag, så da slapper jeg av noen timer for meg selv på forhånd. Og bare det at jeg kunne jogge så langt i går og føle meg bra i dag sier jo noe om hvor mye bedre jeg er! Jeg kan til og med bruke litt energi på å skrive blogg nå. Men å planlegge ukene er fortsatt viktig. Skrive ned avtaler og planer, se på forhånd hvordan uka er lagt opp, for at det ikke skal bli mye på hver dag. Gjøre endringer i siste liten hvis det blir for mye - avlyse planer eller gjøre om en joggetur til en liten gåtur osv. Fleksibilitet er viktig.

Det er også et forstyrrende element i tillegg til de tre komponentene, nemlig noe som stjeler energi: angst, nervøsitet og bekymringer. Tankekverna om man tåler planlagte ting, om man er bedre, når blir man bra, hvorfor går alt så tregt, skuffer jeg folk nå, kommer jeg til å få jobb og så videre. Bekymringer om nav, angst på grunn av helse eller bare fordi man er så sliten. Hvis vi hadde sluppet unna alle ødeleggende tanker hadde vi hatt mer energi til overs. Man må jo planlegge og tenke over hva man tåler, passe på seg selv og huske å si nei til ting, men samtidig må man ikke tenke for mye og dvele ved de samme tankerekkene for lenge. Det er en hårfin balansegang.

Jeg tror at hvis vi bare forstår hvordan alt henger sammen - den fysiske, kognitive og sosiale delen i tillegg til angst og nervøsitet som stjeler energi - hvis vi forstår puslespillet og klarer å se det i fugleperspektiv, så kan vi få mye større kontroll over sykdommen.

- Christiane

13 kommentarer:

  1. Hei! Dette var ett veldig bra blogginnlegg og nesten som jeg skulle skrevet om meg selv, jeg skriver dagbok. Men du har kommet veldig langt og ligger nok før meg på bedringens vei. Jeg har skrevet kommentarer tidligere.

    Jeg har vært syk i snart to år, men har først nå blitt sykemeldt på heltid, så nå skal jeg bli frisk! Jeg får også lett angst/uro og hjertebank bare jeg stresser bitte litt. Ganske ubehagelig, i tillegg til tretthet og ikke minst sosial aktivitet, det sliter ganske mye!!

    Hilsen ma

    SvarSlett
  2. Hei. Du skriver veldig godt. Har lest en del av innleggene dine og kjenner meg igjen. Jeg fikk god hjelp av medisiner. Startet med 10 mg escitalopram (antidepresivt middel), og økte til 15 og deretter 20 mg. Ubehagelige bivirkninger ved doseøkning (panikkangst og uro) men en liten dose (2,5 mg) olanzapin (antipsykotisk middel) jaget bort angsten, og jeg har nå følt meg helt frisk i over en måned. Hvis du ikke allerede har prøvd medisiner, så vil jeg anbefale deg det.
    Hilsen K

    SvarSlett
  3. Takk for kommentarer!

    ma - Bra du har blitt sykmeldt helt nå. Det kommer nok til å hjelpe deg mye! Hvil så mye du kan, og vit at du ikke er alene om å ha det sånn når du blir frustrert og lei av å ikke vite når du blir frisk. Det viktigste er å få endret tankemønster, så vi slipper å bli utbrent igjen.

    K - Takk for tips! Jeg prøvde anti-depressiva når jeg først begynte å kjenne utbrentsymptomer for en del år siden, og min erfaring var ikke så positiv som din. Jeg følte at jeg mistet meg selv litt. De negative følelsene var ikke så sterke, men det var ikke de positive heller. Alt var på en måte pakket inn i bomull. I tillegg gjorde medisinene at jeg klarte å trosse angsten, når det angsten prøvde å si var "du sliter deg ut, slutt!". Da fortsatte jeg bare å presse meg forbi smell etter smell.

    Nå vil jeg takle angst og utbrenthet uten medisiner. Angsten min er der for en grunn, så jeg må høre etter hva den sier, og hvis den sier noe fornuftig, så er det jo greit. Hvis den overreagerer må jeg fortelle meg selv det, slik at angsten ikke overreagerer like mye neste gang i en lignende situasjon. Det er en grunn til at jeg føler som jeg gjør, og nå har jeg endelig kommet dithen at jeg lytter til kroppen min.

    Kjempefint at medisiner har hjulpet deg til å bli frisk! :)

    - Christiane

    SvarSlett
  4. http://www.stressad.se/

    Hei. Sjekk ut denne siden. Jeg har gått til psykolog i 3 mnd nå. Hun mener at jeg lider av stress og det har viss ikke så mye med angst å gjøre, men det kan ligne.

    Jeg blir veldig påvirket av støy, høye lyder da dette utløser en stress reaksjon. Jeg fikk meg en aha opplevelse.

    Ma

    SvarSlett
  5. Hei, hvordan går det med dere?

    Ma

    SvarSlett
  6. Hei! Bor dere tilfeldigvis på østlandet? I så fall er jeg villig til å hjelpe dere gratis med NLP. Jeg er utdannet NLP Practitioner, og har selv vært der dere er nå, og vet derfor hvor utrolig virkningsfullt dette er. Hvis dere er nysjerrige, kan jeg nåes på iselinlangeland@hotmail.com.
    Uansett ønsker jeg dere god bedring!
    Mvh. Iselin

    SvarSlett
  7. Hvordan går det med dere?

    SvarSlett
  8. Hei Iselin, kan jeg spørre deg om hvor du holder til?

    SvarSlett
  9. Hei, kan dere ikke være så snill å skrive bare bittelitt hvordan det går med dere? er selv utbrent, vært det like lenge som dere og er nyskjerrig om det går ann å bli frisk?

    SvarSlett
  10. Ja hvordan går det med dere? Har vært sykmeldt siden 01.09.12 og nå først har jeg fått energi til å google utbrenthet. Har lest mye rart hittil dag, og bloggen deres er det mest vettuge i tillegg til den info-siden dere selv linket til (finner det ikke igjen) ...

    Trist å høre om kampen dere har hatt med NAV, regner med jeg har et helvete foran meg selv. Blir nemlig ikke noe bedre, er akkurat like sliten i dag som 1.september, altså etter 4 mnd sykmeldt.

    Det verste er skyldfølelsen. Verken venner eller familie fordømmer meg heldigvis, men internett er farlig. Media har jo vært så ivrig på dette med "NAVing", trygdesnylting osv., og det er skremmende å lese hvor fordomsfulle folk er ift. usynlige lidelser. Det er ikke utenkelig at folks hatefulle ytringer i media kan være med på å dytte syke mennesker over kanten.

    SvarSlett
  11. Hei alle! Kunne vi ikke laget en "lukket" gruppe på Facebook eller noe? Slik at alle vi som har fått diagnosen utbrenthet kan dele erfaringer?

    Det er jo ganske individuelt hvordan vi har det.

    Ma

    SvarSlett
  12. Litt sent sett, men en fantastisk blogg som nesten oppsummerer hverdagen min. Midt oppi sykemelding som sa myalgi men som egentlig er utbrenthet døde mora mi i fjor og jeg måtte ta hele lasset. Sliter fortsatt veldig med kroppen, men sier alltid "ryggsmerter" når noen spør hvorfor jeg er sykemeldt. Er noe med at jeg skjemmes over å ikke klare prestere lenger...

    SvarSlett
  13. Hei, jeg heter Elizabeth McRooney. Jeg bor i Europa og er en veldig glad kvinne i dag? Jeg fortalte meg selv at enhver utlåner som kunne forandre livet mitt og min familie, vil jeg referere til alle som leter etter lån til dem. De ga meg og min familie lykke, jeg hadde behov for et lån på 250.000,00 Euro. For å starte opp i mitt liv ble jeg henvist til dette ærlige og gudfylte låneselskapet som hjalp meg med et lån på 250.000,00 Euro, de er faktisk GUD fryktelige mennesker, et anerkjent lånefirma.

    Jeg er veldig glad for å ha fått lånet mitt fra dem i forrige måned. Hvis du har behov for et lån, og du er 100% sikker på å betale tilbake lånet, vennligst kontakt dem og vennligst fortell dem at Elizabeth McRooney har adressert deg til dem. Kontakt via E_mail: {trustfundfinaceservice@gmail.com)

    SvarSlett