søndag 12. februar 2012

Hvordan vet du at du er utbrent?

Ofte får vi spørsmål fra folk om hvordan vi vet vi er utbrent, og om hva som fikk oss til å forstå det første gangen. Det enkle svaret da er at det skjønte vi ikke før det var for sent. Men det kan være greit med en liten liste. Både for de av dere som lurer på om dere er utbrent, og for dere som kjenner noen som kanskje er det.

Jeg vil gjerne understreke at det føles forskjellig for ulike mennesker, men Christiane og jeg har hatt såpass mange like symptomer at det er mulig å sette dem inn i et visst system.

Tegn på at du begynner å bli eller allerede har blitt utbrent
* Veldig sliten og slapp, det hjelper ikke å sove lenge.
Du faller ned på sofaen etter jobb/skole, prøver å kompensere slitenheten med energidrikker, cola og sjokolade, sover hele helga, har utrolig store problemer med å stå opp om morgenen, og er til tider så sliten at du faktisk ikke får sove, og blir liggende i timevis uten søvn.

* Urealistisk forhold til egen uovervinnelighet. 
Tankene tar over kontrollen, og du nekter deg selv å være sliten: Jobben klarer seg ikke uten meg, jeg KAN ikke bli syk, jeg er sikkert ikke SÅ sliten, jeg MÅ klare å orke dette - alle andre orker, jeg skal klare dette bedre enn alle andre, jeg skal være sterkest, det er nok best at jeg gjør det ettersom jeg vet hvordan, jeg er uerstattelig i jobben, jeg må holde ut gjennom dette prosjektet/denne oppgaven/neste måneds viktige hendelser, hvis jeg bare presser meg litt til kommer denne fæle følelsen til å gå over....

* Kort lunte og sterke følelser
Du bruker veldig mye tid på å være blid og overkompensere når du er på jobb eller studie. Du er smørblid mot folk som egentlig behandler deg urettferdig, men når du kommer hjem er det familien som får en forbanna og sur kjeftesmelle inn døra. Alt andre gjør irriterer deg, og du kjefter for småting. Du blir såret over ting som egentlig ikke betyr noe både hjemme og på jobben, og en sleivete kommentar fra en kollega  kan gi deg gråten i halsen. Du begynner å gråte mye fortere, gjerne når du er alene.

* Orker ikke mat, eller ikke rett type mat
Du har ikke matlyst, og går ned i vekt fordi du ikke greier å spise. Eller du spiser for å trøste deg selv, og går opp i vekt. Det eneste du orker å få i deg er gatekjøkkenmat og godteri, og da får du så dårlig samvittighet over at du er så sliten at du bare spiser drittmat - at du fortsetter for å trøste deg litt til. Dette kan selvsagt være symptomer på mange andre ting som går på psyken løs, men for oss har det vært sentralt i utbrentheten også.

* Angstuvikling
All kompenseringen for følelser som egentlig er der og ignoreringen av ting kroppen prøver å fortelle deg, fører til angst. Skjelving, hyperventilering, redsler for ting som før ikke var noe problem (som å ta en telefon eller møte noen du ikke har møtt før) eller krisetenking dominerer. Du vil ikke la andre se at du har det sånn, og de som får se det eller vite om det kommer med råd du ignorerer totalt. Hos noen utvikler dette seg til depresjon, der man føler seg fullstendig verdiløs.

* Fysiske endringer
Kroppen har prøvd å gi beskjed lenge nok, og blir stadig ignorert likevel.  Tilbakevennende forkjølelser, allergier, migrene, magekramper, dårlig hud, sensitive øyne....kroppen skriker HØR PÅ MEG! DU MÅ SLAPPE AV! Men du gjør det ikke. Hos noen begynner kroppen å skru av funksjoner du kanskje ikke trenger, så du uvikler ting som allergier, lavt stoffskifte og får dårlig immunforsvar.

* Konsentrasjonsproblemer og hukommelsestap
Det er vanskelig å huske det du leser, ting du skal huske å gjøre, folk du skulle møte. Du begynner å gjøre feil. Møte opp på feil sted, glemme ting som burde gått automatisk, si ja til avtaler som krasjer med andre ting. Du glemmer ting du har sagt til folk, ting folk har sagt til deg og steder du skulle vært. Du leser den samme setningen tjue ganger uten å ane hva som står der og klarer ikke holde konsentrasjonen oppe under en hel film. Du går på en skrudd autopilot som skrur seg av usystematisk og som gjør at du har skylapper for alt som foregår rundt deg. Du kan bulke bilen eller gå av på feil busstopp fordi du ikke får med deg hva du egentlig skal gjøre.

* Tilbaketrekning
Du tenker at det viktigste av alt er jobben/studiet, og trekker deg vekk fra alt annet. Vennene ser deg aldri, og om du kommer har du hodet et annet sted. Du bruker hele fritida til å tenke over om du kunne gjort dagens jobbinnsats bedre, og å planlegge morgendagen, neste uke og alt i mellom. Fritidsinteresser, trening, ting du før har vært opptatt av mister all betydning. Du bruker kun tid på det du absolutt må.

* Fornektelse
Du får høre fra folk som er glade i deg at de er bekymra. At du ikke kan holde på på denne måten, for du blir syk. Men du hører ikke etter. Du hører aldri etter, for det er klart du klarer dette. Men det gjør du ikke. Og det er tragisk at ingen skjønner det før det er for seint. Etter den første, andre, tredje krasjen. Og da er veien tilbake til hverdagen mye lengre enn om du hadde stoppa før.

For dette er sannheten:
Du får ikke glede av noe når ikke helsa di fungerer. Ingen jobb er så viktig at den er verdt å bli syk av. Alle kan erstattes, og om ikke noe blir gjort går det stort sett alltid bra likevel. Tida du har med venner, familie og ting som gjør deg glad er den viktigste tida. Det er den du husker tilbake på når du er gammel, ikke tida der du satt med hodet i en bok eller over et tastatur.
Og vet du hva? Du fortjener å være lykkelig.

- Mari

4 kommentarer:

  1. Kjenner meg igjen i alt det der....

    SvarSlett
  2. Huff, da er du nok dessverre utbrent. Håper du klarer å slutte med det som har gjort deg sånn, og at du kan lære deg å slappe av. Det er dessverre en lang læringsprosess å ta hensyn til seg selv, si nei til folk og hvile lenge. Meg har det tatt over to år å lære meg det, og jeg er fremdeles ikke frisk.

    Håper du kanskje kan lese litt i bloggen vår og se hvilke feil man ikke skal begå, hehe!

    - Mari

    SvarSlett
  3. Hei,
    mari - hvordan går det med deg nå da? Hvor lenge har du vært utbrent? Og hva gjorde/gjør du for å komme deg opp igjen? Fortell meg om kort lunte.
    Jeg fikk ekstrem kort lunte, jeg var så sint at jeg følte at jeg ble et monster - og jeg ble redd meg selv. For pleier å være harmonisk.

    SvarSlett
  4. Kunne ha skrevet dette selv. Har vært syk i over 12 år nå. Holdt ut på jobb i 6 av dem, men endte opp som uføretrygdet for 2 år siden. Jeg har leita i mange år for å finne årsaken til dette, og har forhåpentligvis funnet noe som i det minste er en medvirkende faktor.
    GLUTEN. Gluten er koblet til utrolig mange sykdommer og lidelser viser det seg. Å glutenintoleranse er ikke det samme som cøliaki. Søker du på nettet etter gluten intolerance symptoms, så finner du at mange av symptomene er de samme som man sliter med som utbrent. Det betyr ikke at alle som er utbrent har glutenintoleranse, men det er absolutt en ide å sjekke det ut. Beste måten er å kutte ut gluten i minst 30 dager. Å helst alt som heter korn.
    Hvis du prøver dette, så finner du fort ut at det er gluten i alt mulig. Fra soya til lakris. Vær også oppmerksom på at du kan bli verre når du slutter. Å det kan vare i flere mnd. Jeg er der for tiden.
    Anbefaler også å kjøpe filmen "mat"
    Til slutt vil jeg takke dere jenter for en knallbra blogg. Det hjelper virkelig på psyken å lese at vi er flere som har det på denne måten, og at tankene og symptomene er "helt normalt" Tusen takk :)

    SvarSlett